Pawpeds stambomen

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Plaats reactie
Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 24-12-2013 13:23

O zo, ik kwam niet direct op een stamboom uit, dus vandaar dat ik dacht dat je die lange lijst bedoelde :angel:

Voordeel is dat de ouders precies goed staan, dus dit is alleen een kleine naamsaanpassing en jaartal toevoegen. Voor de rest klopte de info al wel :2smile:
Afbeelding

Merinka
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 483
Lid geworden op: 19-08-2013 14:20

Bericht door Merinka » 24-12-2013 13:43

Ik zie het, gek ik had namelijk wel eerst op de knop pedigree geklikt voor ik de link kopieerde :eek:
Afbeelding

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 24-12-2013 13:56

Volgens mij is het tijd voor kittenseizoen, dan kan ik tenminste alle nieuwe birmaantjes van NL opvoeren ipv alleen meehelpen met zoeken naar Birmanen van meer dan 40-50 jaar geleden :fluitje:
Afbeelding

Smaling
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-12-2013 10:00

Bericht door Smaling » 24-12-2013 20:17

Daphara schreef:
Smaling schreef:was er wel van op de hoogte dat er fouten in pawpeds zaten, maar hiervan schrik ik wel. Ik wil aanraden WOB te raadplegen.
Hoi Bettie,

World of Birmans heeft niet veel meer info dan PP.
Kijk maar eens bij de foundation van mijn toekomstige katertje:

http://www.pawpeds.com/db/?a=a0&id=1172 ... o&o=ajgrep

Als je dan onderaan kijkt bij "nog niet opgespoord tot de Foundation"
Die lijst met +/- 80 namen zijn ook niet te vinden bij WOB
Ook niet in de database van Sverak, Felidae of Chats de France
Geloof me ik heb alle bekende databases al nagezocht keer op keer op keer.

Daarnaast hebben we nu al info in PP staan die niet kloppend is in WOB, zoals katten die daar als Birmaan staan aangemerkt, maar een Pers of Siamees oid zijn. Die info halen we van originele stambomen die op sites staan of die we van fokkers krijgen.

We zijn hier met een redelijk fanatiek clubje om PP zo volledig mogelijk te krijgen. Naast het opsporen van katten zijn we ook veel bezig met het opsporen van fouten en dubbelen in PP. Zo wordt de datebase steeds betrouwbaarder.

Hoi Rebekka , daar heb je helemaal gelijk aan maar de stambomen op websites zij soms ook niet correct. Ik zie dat er veel niet klopt in het begin van de bimanen, of begrijp ik het niet goed? als ik je lijst bekijk

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 25-12-2013 01:43

Merinka schreef:Benaj Cappucino. Is dit niet toevallig een siamees? Dat de catterynaam nog een c mist? Deze vrouw fokt nl al 35 jaar.

En anders weet fokster van deze kat het wel, zij is volgens mij ook wel actief op fb?
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=78511 ... o&o=ajgrep
Ik heb al contact met een fokker die die poes op de stamboom heeft staan, ze zal na de feestdagen voor mij even gaan kijken in haar archief.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 25-12-2013 02:04

Smaling schreef:
Daphara schreef:
Smaling schreef:was er wel van op de hoogte dat er fouten in pawpeds zaten, maar hiervan schrik ik wel. Ik wil aanraden WOB te raadplegen.
Hoi Bettie,

World of Birmans heeft niet veel meer info dan PP.
Kijk maar eens bij de foundation van mijn toekomstige katertje:

http://www.pawpeds.com/db/?a=a0&id=1172 ... o&o=ajgrep

Als je dan onderaan kijkt bij "nog niet opgespoord tot de Foundation"
Die lijst met +/- 80 namen zijn ook niet te vinden bij WOB
Ook niet in de database van Sverak, Felidae of Chats de France
Geloof me ik heb alle bekende databases al nagezocht keer op keer op keer.

Daarnaast hebben we nu al info in PP staan die niet kloppend is in WOB, zoals katten die daar als Birmaan staan aangemerkt, maar een Pers of Siamees oid zijn. Die info halen we van originele stambomen die op sites staan of die we van fokkers krijgen.

We zijn hier met een redelijk fanatiek clubje om PP zo volledig mogelijk te krijgen. Naast het opsporen van katten zijn we ook veel bezig met het opsporen van fouten en dubbelen in PP. Zo wordt de datebase steeds betrouwbaarder.

Hoi Rebekka , daar heb je helemaal gelijk aan maar de stambomen op websites zij soms ook niet correct. Ik zie dat er veel niet klopt in het begin van de bimanen, of begrijp ik het niet goed? als ik je lijst bekijk
Dat klopt, vooral in de jaren 70 raken we het spoor nogal eens kwijt.
We zien ook dat er heel veel Perzen in die tijd ingefokt werden, maar sommige verenigingen zette (bij overname) dan alleen een deel van de kat hun naam op de stamboom en lieten de rest van de info achterwege. Nu proberen we al die info weer te koppelen en dus ook ras en oorsprong te achterhalen. Verwarrend is ook dat als katten van land veranderde dat ze ook van catterynaam veranderde, wat voor onnodig en onzichtbare dubbelen zorgt. Heel veel is er gewoon door fokkers gerommeld met afstamming, Perzen staan als Birmaan aangemerkt (ook in WOB) en heel veel experimenteel werd incompleet doorgegeven, alsof men zich ervoor schaamde ofzo.

We willen graag zoveel mogelijk van de lijnen terug vinden tot het begin van de Birmaan (of welk ras dan ook is ingekruist), dat is dus die foundation lijst en de "niet opgespoord" lijst die je ziet als je op Foundation klikt. Hoe dichter je bij de 100% zit hoe meer je kunt achterhalen over de lijn waarna je kijkt. Totale inteelt percentage wordt dan ook een heel stuk betrouwbaarder als meer info bekend is.

En ach ondertussen is het bijna een sport geworden om de namen te vinden en afstamming te achterhalen. Van het katertje in de link was maar 69% compleet tot aan de foundation, inmiddels heb ik (nou ja wij allen samen) er dus ruim 23% teruggevonden of koppelingen goed gezet. Daar hebben ook veel anderen weer hun voordeel van, want zijn foundation is ook hun foundation.
Toch is het wel goed dat er ook andere databases zijn, je kunt dan kruislings controleren op namen van nakomelingen en dergelijke. Pawpeds gebruikt ook een heel ander berekeningssysteem dan WOB als het om inteelt gaat en Pawpeds is wat gebruikersvriendelijker dan WOB.

Bij WOB kun je volgens mij niet in 1 klik in de foundation kijken en zien wat er aan info in de lijnen daarvoor nog ontbreekt, dat kun je bij PP dan wel weer.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Smaling
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-12-2013 10:00

Bericht door Smaling » 25-12-2013 15:02

Dankje voor je uitleg, dan snap ik de lijst van namen. Ik zie dat er in het begin, bij de eerste Birmanen wel het een en ander niet klopt, ik denk dat die info niet juist ingebracht is of niet bekend was. Ik werk veel met WOB en weet van de zuiverheid van de info. Persoonlijk heb ik veel stambomen van het begin van ons mooie ras in huis , die heeft Awyn ook. Graag zouden we ook meer informatie willen toevoegen aan WOB. Hoe komen jullie aan de gegevens? Zijn dat originele stambomen op papier. Wie weet kunnen we hier meer samen werken met elkaar. Fijne dag nog

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 26-12-2013 02:34

Smaling schreef:Dankje voor je uitleg, dan snap ik de lijst van namen. Ik zie dat er in het begin, bij de eerste Birmanen wel het een en ander niet klopt, ik denk dat die info niet juist ingebracht is of niet bekend was. Ik werk veel met WOB en weet van de zuiverheid van de info. Persoonlijk heb ik veel stambomen van het begin van ons mooie ras in huis , die heeft Awyn ook. Graag zouden we ook meer informatie willen toevoegen aan WOB. Hoe komen jullie aan de gegevens? Zijn dat originele stambomen op papier. Wie weet kunnen we hier meer samen werken met elkaar. Fijne dag nog
Er zijn verschillende bronnen, veel komt van websites waar kopieën van de stambomen op staan en andere databases, een deel komt van fokkers die we mailen om info en een klein deel komt van logica...
Je kunt al snel zien (ahv geboortedata) of een fokker bijvoorbeeld op thema of nestletter gefokt heeft. Dan is het soms een kwestie van kijken naar andere katten van dezelfde fokker en de logica in de namen vinden. Staat er van een nestgenoot de ouders er in, dan kun je die dus ook overnemen op de stamboom van de kat die je zoekt.

Soms zijn showlijsten ook nog wel eens handig om wat afstamming te achterhalen. Eigenlijk wordt alle info die we vinden gebruikt om aan te vullen. Manon zet er een aantekening bij in de database waar de info vandaan komt. Mocht er een betrouwbaardere bron gevonden worden (zoals een kopie van een origineel stamboom) dan heeft dat natuurlijk weer voorrang op info van een website enz.
Alle andere rassen die ingekruist zijn worden door Manon als "foundation" aangemerkt op de eerste generatie na de Birmaan of XLH/XSH, de info van de generaties daarna wordt wel gekoppeld als dat er is, maar we hoeven niet elke kat aan te merken als foundation, anders moeten ook alle andere rassen uitgeplozen worden.

Samenwerken is een goed idee, dus als jij een kat hebt die je zoekt, post hier dan de naam en dan zoeken we mee. Samen staan we veel sterker!
Mocht je een naam vinden van "niet opgespoord" in de foundation van een kat, dan zijn we heel blij als je die hier ook met ons wilt delen.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 26-12-2013 02:41

Bettie,

Jouw eerste kat is toch Antouch v. Minou Bloe ?

http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=33699 ... o&o=ajgrep

Als je daar in de foundation kijkt dan zie je dat de stamboom voor 99,9% compleet is.
Je mist maar 5 namen die niet opgespoord zijn tot de foudation.

Richele v.d. Rhijnevest
Coco v. Boekhout
Vallis d'Arakan
Praline de Pouh Miloh
Orloff de Rhaat'oun

Vooral die eerste twee heb ik ook al proberen te vinden, maar dat is me nog niet gelukt.

Als je bij Wizzard van Antouch kijkt dan is de niet opgespoord lijst wel een stuk langer.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Smaling
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-12-2013 10:00

Bericht door Smaling » 26-12-2013 20:48

Daphara schreef:Bettie,

Jouw eerste kat is toch Antouch v. Minou Bloe ?

http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=33699 ... o&o=ajgrep

Als je daar in de foundation kijkt dan zie je dat de stamboom voor 99,9% compleet is.
Je mist maar 5 namen die niet opgespoord zijn tot de foudation.

Richele v.d. Rhijnevest
Coco v. Boekhout
Vallis d'Arakan
Praline de Pouh Miloh
Orloff de Rhaat'oun

Vooral die eerste twee heb ik ook al proberen te vinden, maar dat is me nog niet gelukt.

Als je bij Wizzard van Antouch kijkt dan is de niet opgespoord lijst wel een stuk langer.
Antousch is mijn eerst kat gefokt door Nettie Bosch. Staat ze wel goed geschreven in de DB? Wizard is mijn laatste fok , in zweden was hij redelijk nieuw bloed. Dat stamboek mist nog wel wat, maar uiteraard heb ik alle gegevens van die lijn

Plaats reactie