Hoi allemaal



Leden:
Marianne
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 170
Lid geworden op: 11-10-2010 18:11

Bericht door Marianne » 12-05-2013 09:32

Ik heb hier wat losgemaakt, maar het is wel eens goed om dit te laten weten aan een beginnend eigenaar die een kat wil.
Om stambomen bij je nestje te krijgen. moet je lid zijn van een vereniging.
Iedere vereniging heeft zo zijn regels.
Je kunt niet zo maar een afstammingsbewijs bij je kitten(s) krijgen, je moet eerst de kat laten zien op een vergadering (bij felikat was dat zo) of het wel een HB is.
De moeder zal aanwezig zijn ( en misschen de vader ook wel) en hebben die een stamboom? Als de vader er niet is wie zegt dat het een Birmaan is?
Vaak gaat het om de centen.
Ik heb jaren in een stamboekcomm. Gezeten en heb genoeg gehoord en gezien.
Over de gezondheid in verdere jaren, dat weet je nooit, een GOEDE fokker kan niet in een kat kijken, maar levert goede, gezonde, geënte en ontwormde kittens af.
Marianne & Lynn (lilacpoint)
(in liefdevolle herinnering, mijn 6 Bimanen en 6 Maine Coons)

Astrid
Administrator<font color=c93b2c><B>Administrator</
Berichten: 5842
Lid geworden op: 15-12-2010 12:13

Bericht door Astrid » 12-05-2013 09:58

Als moederpoes geen stamboom heeft, krijgen de kittens ook niets, ook geen afstammingsbewijs...want wat is die??
Afbeelding

Tamara
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 968
Lid geworden op: 03-02-2013 22:53

Bericht door Tamara » 12-05-2013 14:09

Astrid schreef:Als moederpoes geen stamboom heeft, krijgen de kittens ook niets, ook geen afstammingsbewijs...want wat is die??
Bij mijn weten kan je wel een afstammingsbewijs krijgen hoor.
Er zijn hier ook fokkers die een HTK-kat kruisen met een Birmaan om nieuwe lijnen op te starten. Deze kittens krijgen toch ook een afstammingsbewijs.
Ligt er wel aan welke vereniging je kiest natuurlijk. Niet alle verenigingen houden van nieuwe bloedlijnen :fluitje:

Astrid
Administrator<font color=c93b2c><B>Administrator</
Berichten: 5842
Lid geworden op: 15-12-2010 12:13

Bericht door Astrid » 12-05-2013 14:58

Bij Felikat kan het naar mijn weten niet, en bij de Saint of hoe ze maar heten kan ook weinig, een herplaatspoes was een stamboom kwijt en een nieuwe kon niet.. moeilijk moeilijk allemaal.. :bluu_tong:
Afbeelding

Tamara
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 968
Lid geworden op: 03-02-2013 22:53

Bericht door Tamara » 12-05-2013 15:29

Astrid schreef:Bij Felikat kan het naar mijn weten niet, en bij de Saint of hoe ze maar heten kan ook weinig, een herplaatspoes was een stamboom kwijt en een nieuwe kon niet.. moeilijk moeilijk allemaal.. :bluu_tong:
Klopt, bij Felikat kan het inderdaad niet. Meeste fokkers die een nieuwe bloedlijn willen opstarten komen dan ook naar een Belgische vereniging :wink: Wij Belgen geven nieuw bloed wel een kans :twist:

Marianne
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 170
Lid geworden op: 11-10-2010 18:11

Bericht door Marianne » 12-05-2013 17:17

Astrid schreef:Bij Felikat kan het naar mijn weten niet, en bij de Saint of hoe ze maar heten kan ook weinig, een herplaatspoes was een stamboom kwijt en een nieuwe kon niet.. moeilijk moeilijk allemaal.. :bluu_tong:
Toen ik de nog stambomen verzorgde van felikat, kon je je kat laten determineren op een tentoonstelling, van tevoren moest je dat aanvragen. Maar dat is alweer 9 jaar geleden en alles kan veranderd zijn.
:pootje:
Marianne & Lynn (lilacpoint)
(in liefdevolle herinnering, mijn 6 Bimanen en 6 Maine Coons)

TamaraW
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 28
Lid geworden op: 09-05-2013 12:07

Bericht door TamaraW » 13-05-2013 11:58

Tamara schreef:Een afstammingsbewijs moet aangevraagd worden door de fokker. Deze moet dus wel even eerst een catterynaam aanvragen. Dat is ook niet zo gek duur (35€ op meeste plaatsen)

Een afstammingsbewijs wordt gegeven aan:
*Katten waarvan de voorouders in de laatste drie generaties niet alle bekend zijn of niet alle in een erkend stamboek zijn ingeschreven.
*Katten waarvan de voorouders in de laatste drie generaties niet alle
tot hetzelfde ras of dezelfde rasgroep behoren;

Dus eigenlijk als jij nog 2 generaties zou fokken met je poesje op een correcte wijze, dan kunnen die kittens een echte stamboom krijgen en werkelijk een Heilige Birmaan genoemd worden :goofy:

Voor en nadelen zijn wat moeilijk uit te leggen eigenlijk.
Het is omdat een catterynaam aanvragen maar 35€ kost en een stamboom per kitten 12€ kost, dat het vaak vreemd is dat mensen zonder stambomen/afstammingsbewijzen fokken. Wij als fokkers beginnen ons dan grote rode vraagtekens te stellen.
waarom minder geld voor een kitten zonder stamboom vragen, terwijl je een gans nest voor een prikprijsje kan voorzien van een stamboom... krijgen de kittens fatsoenlijke voeding?? Krijgen ze hun entingen?? worden ze ontwormd?? zijn de ouders getest??
Dit kost natuurlijk geld, maar als je met stamboom fokt kan je die onkosten dus terug krijgen door iets meer te vragen per kitten.
Begrijp je wat ik wil zeggen?

Een stamboom of afstammingsbewijs kan je ook niet vast krijgen als je te vaak fokt met je poes.
Elke vereniging heeft wel regels om de gezondheid van de katten in het oog te houden.
Ik wilde gewoon zeggen, misschien kan je de particulier er even op wijzen dat een cattery hebben niet duurder moet zijn dan pariculier fokken en dat er dan ook meer vertrouwen in gegeven kan worden als je de regels van een vereniging volgt :wink:
Ik heb dit uitgeprint en ga het zeker bespreken met de eigenaresse van de moederpoes. Dit was haar 1e nestje en ze vertelde mij dat als het krijgen van dit nest haar bevalt dat ze misschien zelfs wel een cattery wilde beginnen. Ze heeft ook in haar omgeving mensen met een cattery maar of dat Birmanen zijn is mij niet bekend. wederom weer bedankt, hier kan ik wat mee

TamaraW
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 28
Lid geworden op: 09-05-2013 12:07

Bericht door TamaraW » 13-05-2013 12:00

Elly schreef:
TamaraW schreef:
Elly schreef:Gift of Magosha's Bo Gyi ken ik wel, ik ben er eens op dekking geweest en heb een dochter van hem gehouden, dat is Donna-Tella (zie foto van choc birmaan hier onder)

Was je bewust opzoek gegaan naar een stamboomloos kitten?
Elly, probeer op jouw website te komen maar kom er niet op uit, klopt dat?
Dat klopt, mijn website is weg. Er komt een nieuwe website maar dat duurt nog even, ik verwacht dit jaar door omstandigheden geen kittens :( en ik kon in april van mijn web-contact af dus die heb ik opgezegd :)
Ok Elly dan ga ik later lekker je nieuwe website bekijken als die er is. Wat in het vat zit...

TamaraW
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 28
Lid geworden op: 09-05-2013 12:07

Bericht door TamaraW » 13-05-2013 12:07

Er komt nog veel bij kijken. Wel leuk te lezen al jullie verschillende reacties en hou wel van een beetje discussie.
Ik krijg gewoon een beetje om mijn oren en terecht.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Marianne
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 170
Lid geworden op: 11-10-2010 18:11

Bericht door Marianne » 13-05-2013 15:08

TamaraW schreef:Er komt nog veel bij kijken. Wel leuk te lezen al jullie verschillende reacties en hou wel van een beetje discussie.
Ik krijg gewoon een beetje om mijn oren en terecht.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Je krijgt niet op je kop, maar als je later wilt gaan fokken, op de juiste manier, dan zal er een stamboom bij de poes moeten zitten.
En.......o ja, je wordt er voor behoed om uit te kijken dat je niet bedonderd wordt, als beginnende kattenliefhebber.
Marianne & Lynn (lilacpoint)
(in liefdevolle herinnering, mijn 6 Bimanen en 6 Maine Coons)

Plaats reactie