Pawpeds en inteelt %

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 16-01-2011 15:20

Daphy schreef:Kijken jullie ook naar het totale inteelt percentage?
Ik probeer persoonlijk deze altijd onder de 25% te houden, hoewel dat soms een moeilijke opgave is.

Ook vind ik een hoger inteelt percentage in 10 generaties geen ramp in een kat, als het in de combinatie maar afneemt.
Zo ga ik met mijn meisje naar een kater die in 10 generaties op ruim 12 % zit. De kittens uit deze combinatie zitten op 1,6% in 10 generaties.
Totale inteelt op 25%

De poes zit totaal wel lager van zichzelf, maar ik vind deze kater zo leuk dat ik deze combinatie wel durf te maken, ze zijn gewoon bijna niet aan elkaar verwant, daarom neemt het inteelt zoveel af bij de kittens.
ik vraag me af wat de meerwaarde is van naar het totale inteelt percentage kijken...
Is iets wat in mijn hoofd zit sinds dat ik op dat andere forum begreep dat ze coons bijv naar het totale kijken...

wat jij doet Daphy zou ik ook wel durven...
groetjes Alma
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2011 15:32

Het inteelt in 10 generaties geeft soms een vertekend beeld, omdat daarachter nog veel meer inteelt kan zitten, dus ik kijk naar beiden.

Soms zie je in 10 generaties een inteelt van onder de 2% terwijl het totaal veel hoger kan liggen.
Kijk maar naar het volgende stamboom:
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=83902 ... o&o=ajgrep

In 10 generaties maar 1,45% maat totaal toch al 33%

Niets ten nadele van de fokker van dit poesje hoor, bij Birmanen ligt het totaal al snel rond de 30%

In de combinatie die ik nu ga maken ligt het in 10 generaties op 1,69% maar totaal is 25%. Uiteindelijk een betere combinatie dus, hoewel het op 10 generaties toch hoger is dan het eerste voorbeeld.

Ik hoop dat wij met de Birmanen in de toekomst ook op 15% totale inteelt kunnen gaan zitten, maar dan moet er wel meer door fokkers naar het totale inteelt gekeken worden.

Monique
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4930
Lid geworden op: 07-10-2010 21:40

Bericht door Monique » 16-01-2011 15:39

hoe kun je dat totaal vinden dan?
Afbeelding

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 16-01-2011 15:57

ik snap je gedachten gang wel Daphy maar hoeveel invloed kan die inteelt na 10 generaties nog hebben?? dat is wat ik me afvraag.

@monique op de knop inteelt klikken, naast de 10de generatie
groetjes Alma
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2011 15:57

Monique schreef:hoe kun je dat totaal vinden dan?
Door op het woord inteelt te klikken.

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2011 16:00

Jasper schreef:ik snap je gedachten gang wel Daphy maar hoeveel invloed kan die inteelt na 10 generaties nog hebben?? dat is wat ik me afvraag.

@monique op de knop inteelt klikken, naast de 10de generatie
Misschien dat het effect na 10 generaties niet zoveel is, maar door alleen naar 10 generaties te kijken krijg je een vertekend beeld, aangezien het totale inteelt een heel ander beeld geeft.

Het is schokkend om te zien hoeveel inteelt er nog in de Birmaan zit, als we met z'n allen naar een gezondere Birmaan willen dat moet het totale inteelt percentage drastisch omlaag en dat kan alleen door goede combinaties te maken waarin het totaal dus ook afneemt!

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 16-01-2011 16:20

Daphy schreef:
Jasper schreef:ik snap je gedachten gang wel Daphy maar hoeveel invloed kan die inteelt na 10 generaties nog hebben?? dat is wat ik me afvraag.

@monique op de knop inteelt klikken, naast de 10de generatie
Misschien dat het effect na 10 generaties niet zoveel is, maar door alleen naar 10 generaties te kijken krijg je een vertekend beeld, aangezien het totale inteelt een heel ander beeld geeft.

Het is schokkend om te zien hoeveel inteelt er nog in de Birmaan zit, als we met z'n allen naar een gezondere Birmaan willen dat moet het totale inteelt percentage drastisch omlaag en dat kan alleen door goede combinaties te maken waarin het totaal dus ook afneemt!
en het totale gaat niet automatisch als je bij de 10 gen. de inteelt omlaag drukt???

(ik moet ff naar mijn moedertje maar ik ga dit straks ff bekijken, je hebt me weer nieuwsgierig :grin: )
groetjes Alma
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2011 16:46

We gaan opzoek naar Zorro, en dan wel de beste qua inteelt.

Er even niet van uitgaande dat we naar deze katers gaan en even hun uiterlijk en de namen die in de lijnen voorkomen vergeten, maar gewoon even om anders naar de Inteelt te kijken:
(ps de namen zijn linkjes naar PawPeds)


Backkara's Zorro:
In 10 generaties al 12% inteelt, totaal 32%. Veel te veel zou je zeggen, maar we kijken verder:

Piijbirmz Brave Zorro:
In 10 generaties 4% maar totaal al bijna 35% inteelt. Veel meer dan zijn voorganger, maar minder in 10 generaties.

Blue Mountains Zorro
In 10 generaties maar 3% inteelt, maar dan wel een totale inteelt van 33%

Zorro Domino:
In 4 generaties al ruim 6% maar als je naar het totaal kijkt dan zit hij op 23% wat opzich natuurlijk helemaal niet slecht is.

Zorro the Cosy One:
In 10 generaties "maar" 1.84% maar toch een totaal van 28%

Als je dus alleen naar 10 generaties kijkt lijkt de laatste Zorro de beste optie, terwijl hij in zijn totale inteelt veel hoger zit dan Zorro Domino.

Mijn conclusie: Je moet verder kijken dan alleen 10 generaties, want wat daarvoor zit heeft misschien niet direct invloed, maar het zijn wel de bouwstenen van jou kittens, hoog totaal inteelt betekend dat de nakomelingen wel eens wat bouwstenen hier en daar gemist kunnen hebben!

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 16-01-2011 20:47

ik denk even hard op:

bloedgroep B als voorbeeld: dat kan makkelijk 10 generaties "meevaren" zonder dat je een B -poes/kater krijgt.
Zo zullen er ook wel eigenschappen zijn die de 10 generaties "overleven" en dan ineens de kop op steken terwijl we die liever niet gezien hadden.....
...van uit deze hoek lijkt het me inderdaad verstandig om ook naar het totaal inteeld percentage te gaan kijken...
groetjes Alma
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2011 20:55

Jasper schreef:ik denk even hard op:

bloedgroep B als voorbeeld: dat kan makkelijk 10 generaties "meevaren" zonder dat je een B -poes/kater krijgt.
Zo zullen er ook wel eigenschappen zijn die de 10 generaties "overleven" en dan ineens de kop op steken terwijl we die liever niet gezien hadden.....
...van uit deze hoek lijkt het me inderdaad verstandig om ook naar het totaal inteeld percentage te gaan kijken...
Zo had ik het nog niet direct bekeken, maar het is zeker waar!

Ik ben absoluut van mening dat wat na de 10 generaties in de lijnen zit meetelt in de bouwstenen van jou kat, het is tenslotte de fundatie waarop je kat gebouwd is, hoewel je het misschien niet kunt zien, is het onder de oppervlakte wel aanwezig!

Plaats reactie