Pawpeds en inteelt %

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Gast

Bericht door Gast » 16-02-2012 00:20

Lange tenen verhaal staat hier:

http://birmanenpraatje.forum2go.nl/ontw ... 95-15.html

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 16-02-2012 00:29

Ja ik zag het net, grappig, leuk verhaal en zo werkt het.
Ik heb een poosje geleden een boek over genetica gelezen van Peter Scheele en dat heet degeneratie, daarin beschrijft hij dus ook zulke dingen als het lange tenen verhaal maar laat daarmee zien dat het geen evolutie is maar degeneratie. We raken genen kwijt en er zijn mutatie's die niet altijd voordelen opleveren.
Dat gaat niet over kattenfokken maar is ook reuze interessant.
http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1085
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-02-2012 00:45

Elly schreef:Ja ik zag het net, grappig, leuk verhaal en zo werkt het.
Ik heb een poosje geleden een boek over genetica gelezen van Peter Scheele en dat heet degeneratie, daarin beschrijft hij dus ook zulke dingen als het lange tenen verhaal maar laat daarmee zien dat het geen evolutie is maar degeneratie. We raken genen kwijt en er zijn mutatie's die niet altijd voordelen opleveren.
Dat gaat niet over kattenfokken maar is ook reuze interessant.
http://www.degeneratie.nl/index.asp?PaginaID=1085
heb je het boek toevallig thuis liggen? ik zou het dolgraag eens van je lenen!

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 16-02-2012 00:49

Ja hoor dat mag, ik heb het boven in de boekenkast staan, maar ik moet het wel terug hebben, het is zo'n boek wat ik af en toe weer pak omdat er zoveel instaat.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-02-2012 01:22

Wat wel grappig is aan dat artikel is dat hoe verder je met een ras van de oorsprong af staat, hoe meer genetische informatie er verloren is gegaan.
Het bevestigd dus eigenlijk precies wat ik al dacht...

Jeetje, hadden we nu maar een genlezer, die precies kon vertellen welke genen informatie zijn kwijtgeraakt. Niet alleen het zichtbare, zoals vachtkleur, maar ook het onzichtbare, zoals weerstand en gezondheid van organen enz.

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 17-02-2012 11:05

Ivm de hoge inteelt bij de birmanen zit ik een beetje te zoeken over hybridisering maar daar is op internet maar heel weinig over te vinden.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 17-02-2012 11:36

@ Elly, Dit is wat ik heb kunnen vinden:

Bron >>

Voordelen:
- Brengt nieuwe kwaliteiten in of herintroduceert verloren eigenschappen.
- Vergroot levenskracht, verbeterd het immuumsysteem en reproductieve mogelijkheden.
- Introduceert totaal nieuwe eigenschappen bijvoorbeeld kleur of vachtkwaliteit.
- Kan nieuwe rassen tot gevolg hebben.
- De nakomelingen worden nog vele generaties als “fok-onzuiver” beschouwd.


Nadelen:
- Onvoorspelbare (niet alle nieuwe eigenschappen zijn gewenst).
- Men moet kiezen voor rassen wiens kwaliteiten elkaar aanvullen of bij elkaar passen.
- Het kan jarer duren voor ongewenste eigenschappen of verlies van type weer gecorrigeerd zijn.
- Vele jaren nodig om weer consistente nakomelingen te krijgen.
- Geeft vele varianten die niet geschikt zijn voor het fokprogramma.

EDIT: Heb even het woordje Fokzuiver aangepast naar fok-onzuiver.

Cattery Da'Sju
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 574
Lid geworden op: 23-01-2012 09:13

Bericht door Cattery Da'Sju » 17-02-2012 11:45

@ Marja : Ja dat lijkt me duidelijk. Daar sta ik helemaal achter !

@ Elly : wat bedoel je met hybridiseren.
Zoals een hybride van een paard en een ezel ? Dat je een muildier krijgt ?
Dit soort hybrides kunnen zich na de eerste lijn niet voortplanten.
Wegens onvrchtbaarheid. Maar ik weet niet of je dat bedoelt.

@ Rebekka : Ik kan me heel goed indenken, dat je een kater net als Baggio inzet als dekkater. Hij heeft zich goed bewezen met mooie nakomelingen. En een hele grote plus is natuurlijk dat hij nog steeds vrij is van HCM en PKD. En het is goed om eigenschappen die dicht bij de basis van het Birmaan type staan er weer in te kruisen.
Dat kun je naar mijn mening beter doen met een wat oudere kater met goede eigenschappen, dan weer een pers of siamees erin te kruisen.
En dat Baggio zelf een wat hoger inteeltpercentage heeft is logisch.
In de tijd dat Baggio geboren werd, was de genenpool voor Birmanen nog niet zo groot als nu. Het is wel goed om dan naar de combinaties te kijken die je dan met Baggio doet. Als dan het inteeltpercentage laag is, heb je toch bijgedragen aan de genetische diversiteit.

Onze Tender heeft ook een flink inteeltpercentage.
In de tijd dat wij haar kochten, waren we daar ook nog niet zo mee bezig / in thuis. Maar nu zorgen we zeker, dat de combinaties met haar en de dekkater een laag inteeltopercentage geven. Tender heeft hele mooie, goede eigenschappen en lijnen. Vandaar dat we met haar fokken.
Kattengroetjes Joyce, Niels , Morgan, Tender, Lieve, Leoni en Hope
Afbeelding
www.catteryda-sju.info

Gast

Bericht door Gast » 17-02-2012 12:15

Cattery Da'Sju schreef:
@ Rebekka : Ik kan me heel goed indenken, dat je een kater net als Baggio inzet als dekkater. Hij heeft zich goed bewezen met mooie nakomelingen. En een hele grote plus is natuurlijk dat hij nog steeds vrij is van HCM en PKD. En het is goed om eigenschappen die dicht bij de basis van het Birmaan type staan er weer in te kruisen.
Dat kun je naar mijn mening beter doen met een wat oudere kater met goede eigenschappen, dan weer een pers of siamees erin te kruisen.
En dat Baggio zelf een wat hoger inteeltpercentage heeft is logisch.
In de tijd dat Baggio geboren werd, was de genenpool voor Birmanen nog niet zo groot als nu. Het is wel goed om dan naar de combinaties te kijken die je dan met Baggio doet. Als dan het inteeltpercentage laag is, heb je toch bijgedragen aan de genetische diversiteit.

Onze Tender heeft ook een flink inteeltpercentage.
In de tijd dat wij haar kochten, waren we daar ook nog niet zo mee bezig / in thuis. Maar nu zorgen we zeker, dat de combinaties met haar en de dekkater een laag inteeltopercentage geven. Tender heeft hele mooie, goede eigenschappen en lijnen. Vandaar dat we met haar fokken.
Daar sluit ik mezelf helemaal bij aan :2smile:

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 17-02-2012 13:29

Met hybridisering bedoel ik het kruisen van een raskat met een kat van een ander ras of een huiskat, en dan niet zoals op marktplaats veel gedaan wordt maar met een fokdoel voor ogen.
Op die manier kun je eigenschappen toevoegen of verbeteren die dreigen verloren te gaan, ik denk dan aan weerstand, vruchtbaarheid, formaat van de birmaan, de intensiteit van de kleur, verbetering van het type enz
De siamees of de pers zou ik daar nooit voor kiezen.

Ik vraag mij af of de voordelen van hybridisering opwegen tegen de nadelen, dat is een handig lijstje Marja :2smile:
Alleen deze zin bij de voordelen snap ik niet helemaal:
- De nakomelingen worden nog vele generaties als “fokzuiver” beschouwd.

Niet dat ik meteen van die plannen heb hoor, maar ik wil er gewoon meer over weten :wink:
Afbeelding

Plaats reactie