Pawpeds en inteelt %

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Plaats reactie
Cattery Da'Sju
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 574
Lid geworden op: 23-01-2012 09:13

Bericht door Cattery Da'Sju » 13-02-2012 10:54

Even uit een ander topic gekopieerd :

Wij hanteren 0,750 % in 9 generaties als een bijna magische grens.
Dat hebben we een keer gelezen in een artikel op pawpeds.com
Ik kan het zo snel niet terug vinden.

Wij hanteren dat voor de dekkaters voor onze poezen.
En kijken daarnaar bij de combinatie met onze poezen.
De kittens van onze nestjes hebben een inteeltpercentage van ca 0.750 % of lager in 9 generaties.
Kattengroetjes Joyce, Niels , Morgan, Tender, Lieve, Leoni en Hope
Afbeelding
www.catteryda-sju.info

Gast

Bericht door Gast » 14-02-2012 01:12

Ik kijk enkel naar de combinatie van daaruit wil ik de kater of poes nog wel eens apart onder de loep nemen, maar ik eis van een kater niet een extreem laag inteeltpercentage.

Het gaat mij echt om de combinatie... naar mijn idee wordt er soms een beetje te veel blind gestaard op de percentages van elke kat afzondelijk, terwijl het om de combinatie gaat.

Ook snap ik niet helemaal hoe pawpeds telt, want soms zie je in de 4e of 5e generatie een paar keer dezelfde naam, maar zo goed als geen inteelt.
Nou als ik in een 4 generaties al 2x dezelfde naam tegen kom, dan hoeft het van mij niet zo nodig meer... hoe laag het percentage dan ook op 10 generaties mag zijn.

Totale inteelt is ook wel grappig, maar als niet alle namen zijn ingevuld, wordt er ook geen inteelt berekend en zijn de cijfers dus onbetrouwbaar.
Evenals de berekening op 10 (of minder) generaties...

Belangrijk vind ik in ieder geval dat de eerste 10 generaties volledig zijn ingevuld.... want "geen informatie in de database" betekend dus ook een onjuiste berekening in inteelt percentages.

Dat vereist soms wat speurwerk, Marcia en ik hebben al heel wat afgemaild om de eerste 10 generaties van al mijn katten zo compleet mogelijk te krijgen.

Gast

Bericht door Gast » 14-02-2012 11:38

Naar de totale indeelt kijk ik ook niet, die vind ik niet betrouwbaar omdat het met regelmaat voorkomt dat deze niet compleet is, en als er bij een lage indeelt 2 of meerdere dezelfde namen zie dan hoeft het voor mij ook niet meer.

Toch hebben Ulrika en Peter Pawpeds niet voor niets opgezet incl met indeeltpercentage. Achter Peter staat een heel team computernerds die er verstand van hebben om alles met elkaar te laten kloppen.

Het is af en toe indd heel vreemd om te zien dat een kater met een heel hoge inteelt in een combi kittens kan voortbrengen met een hele lage inteelt. Dat is heel mooi, maar 7% inteelt op 10 gen bij een poes of kater gaat mij toch echt te ver ook als hun kittens bij 10 gen zitten op 2,5%. We weten allemaal dat gene generaties lang met zich worden meegedragen en door het inteelt een beetje te kunnen regelen krijg je een grotere diversiteit en een nog lagere inteelt en wordt de kans kleiner op alle gevolgen die uit inteelt kunnen voortvloeien. Maar dit is natuurlijk mijn idee hierover, iedereen heeft hier een eigen kijk op en dat respecteer ik ook.

Gast

Bericht door Gast » 14-02-2012 12:15

Maar stel je hebt een kat met een wat hoger inteelt, maar in 10 generaties komt er zo goed als geen enkele naam overeen met de 10 generaties van jou poes. Dat maakt het toch een perfecte combinatie?

Je ziet het veel met Baggio gebeuren, Bach zit zelf heel dicht bij de foudation van de Birmaan... in 10 generaties zit hij op 12%
Wat mij betreft logisch, want hoe dichter je bij de foundation zit hoe hoger het inteelt.

In combinatie met bijvoorbeeld London zie je dat zij bijna geen overeenkomstige namen hebben in 10 generaties, London zit al veel verder van de foundation af.

Dus het inteelt percentage daalt in de combinatie drastisch in 9 generaties van de kittens zit je dan op 0,44%

Dan kijk je dus wat mij betreft hoe het hoort. Je kunt je blind staren op de percentages van Baggio, maar dan mis je juist de goede punten.
Baggio is één van de eerste Choc Birmanen en geeft die kleur veel beter, mooier en dieper door dan veel andere chocs van tegenwoordig.

Hij is bovendien op zijn leeftijd (bijna 12) nog kern gezond, HCM/ PKD vrij.
Geeft gezonde kittens, geen vreemde gevallen van FIP of zo in zijn nakomelingen, waarschijnlijk wel een enkele uitzondering daargelaten. Hij geeft mooie grote en gezonde kittens.
Ik doe dus veel liever een combinatie met hem, ondanks zijn hogere inteelt, dan met een jonge kater met misschien een lager inteelt, die zich nog moet bewijzen.

In dit geval weet ik wat ik heb en waar ik op kan vertrouwen. Het belangrijkste is voor mij wat de combinatie geeft aan inteelt, ipv wat de kat zelf heeft. Nog belangrijker is dat in de eerste 5 generaties van poes en kater in de combinatie dezelfde namen niet meerdere keren voor komen.

Inteelt percentages zijn leuk, maar het zegt niet per definitie iets over de gezondheid van de kat!

Gast

Bericht door Gast » 14-02-2012 13:23

Kleur heeft weer niets met inteelt te maken, maar welke kleuren combinaties je maakt, als je een lichte kleur op een donker blijft zetten dan wordt de kleur ook lichter, dat kun je heel goed terug zien in de staarten van de birmaan. De kleursterkte is weer heel makkelijk terug te halen.

Dan heb je indd een mooi combi als de inteelt van de kittens zo laag zit en hij mooie, sterke, gezonde kittens doorgeeft (moeders draagt daar natuurlijk ook haar 50% deel aan bij), voor mijzelf zou het niet mijn voorkeur zijn maar dat is ieder voor zich. Zelf noem ik het geen blindstaren omdat iedereen hierin zijn of haar eigen voorkeur heeft. De ene vind dit een mooie combi de andere vind dat een mooie combi. De ene kijkt wel naar de inteelt de andere weer niet. Het is maar net wat een fokker zelf belangrijk vind voor de nakomelingen.

Belangrijkst blijft natuurlijk door naar de kittens te kijken die een kat voortbrengt hun gezondheid staat voorop, maar een te hoge indeelt in de ouders zal voor mij niet zo snel een optie zijn, ongeacht of hij zichzelf nu wel of niet al bewezen heeft, om een nestje kittens mee te nemen. Als een kater een hoge inteelt heeft en in combinatie met een van mijn poezen zwakke punten kan ophalen en een heel lage inteelt doorgeeft aan hun kittens, wil ik er nog wel eens voor gaan zitten als er geen andere optie aanwezig is. Maar de kater zal wel moeten voldoen aan wat ik mooi vind in een birmaan en dat geldt ook bij een lage inteelt.

Gast

Bericht door Gast » 14-02-2012 15:12

Kreeg net een mailtje binnen van Alma, ze liet me toch een gaaf knopje zien op Pawpeds!!!


Ga naar de stamboom op pawpeds van een van je poezels, ga dan op 10 gen staan en klik op CTRL + F, dan verschijnt er rechtsboven een schuifbalkje waar je een naam kunt invoeren die in de stamboom van je poes/kat voorkomt. Je krijgt gelijk te zien hoe vaak deze ingevoerde naam in de lijn van je poezels voorkomt.

COOL KNOPJE vooral ook als je een testparing wilt maken, bedankt voor de tip Alma!!

Cattery Da'Sju
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 574
Lid geworden op: 23-01-2012 09:13

Bericht door Cattery Da'Sju » 14-02-2012 15:27

@ Marja en ALma :

Wat een goeie tip ! Die ga ik eens uitproberen.
Wij doen al veel met pawpeds. Ook vanwegen de Maine Coons.
Want daar moet je zeker totaal inteeltpercentage weten.
Maar ook de TOP 5, 3 en 2 en dan ook nog de klonen.

Over die dingen heb ik eerst heel wat gelezen.
Kattengroetjes Joyce, Niels , Morgan, Tender, Lieve, Leoni en Hope
Afbeelding
www.catteryda-sju.info

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 14-02-2012 15:37

Geen dank!

op een ander forum werd gevraagd wat je zou willen veranderen of verbeteren aan pawpeds Dus ik gaf aan dat ik wel zo'n knopje wil!

zegt iemand heel droog: Die bestaat al!

Had echt veel werk gescheeld...weet je nog Marja met die stamboom van Amice...dat ik die uitgeprint had en aan de deuren had hangen...hahaha was allemaal niet nodig geweest!
groetjes Alma
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 14-02-2012 15:44

hahahaha ja dat weet ik nog wel, heel de deur hing vol maar volgens mij ook een deel van je vloer whahahahahaha

Ik maak ook gebruik van de database van Alwyn Hill, zij maakt gebruik van kleuren, dus als een naam vaker in een lijn voorkomt zie je deze met kleur aangegeven worden. Maar ben nu ook heel blij met dat knopje op Pawpeds, maakt het uitpluizen een stuk makkelijker!!

Alwyn Hill: http://www.worldofbirmans.co.uk/ :wink:

Gast

Bericht door Gast » 14-02-2012 18:41

Als je een account aanmaakt op Pawpeds en je bent ingelogd zie je rechts naast testparing "Selecteer de dubbelen" te staan, als je daar op klikt worden de namen die er dubbel instaan gekleurd weergegeven.

Plaats reactie