Pawpeds en inteelt %

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 17-02-2012 14:06

@Elly, daar moet staan fok-onzuiver :wink:

Er staat bij de nadelen:
-Het kan jarer duren voor ongewenste eigenschappen of verlies van type weer gecorrigeerd zijn.
- Vele jaren nodig om weer consistente nakomelingen te krijgen.

maar eerlijk gezegd geloof ik dit niet ( even bij de birmaan gehouden) als je kijkt naar het point gen - als je dat eenmaal terug gefokt heb en je vervolgens alleen maar point katten gebruik - verlies je dat echt niet meer.

- Geeft vele varianten die niet geschikt zijn voor het fokprogramma.

Dat is waar - maar ik denk dat dat wel opweegt tegen het feit dat je een heel ras verbeterd ( afhankelijk van je doel maar ik ga van de gezondheid uit)
groetjes Alma
Afbeelding

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 17-02-2012 14:36

Jasper schreef:@Elly, daar moet staan fok-onzuiver :wink:
Ja natuurlijk en dan moet het bij nadelen staan :wink:
Afbeelding

Cattery Da'Sju
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 574
Lid geworden op: 23-01-2012 09:13

Bericht door Cattery Da'Sju » 17-02-2012 16:29

Ik zou dan in plaats van hybridisering kiezen voor wat oudere katers met oude basis kenmerken.
Zoals bv Baggio.

Of Kyann of Nancy´s Pretty Kitty´s. van cattery Mysteries in Belgie.
Zijn stamboom is ook heel mooi. In combinatie met onze poezen geeft hij een heel laag inteeltpercentage. Maar wij vallen zelf niet op dit type.

Kyann of Nancy's Pretty Kitty's
(Seal-point)
Geboren : 08-09-1999
Vader: Kim De Vriendt (Seal-point)
Moeder: Sheba Trussardi De Lena (Blue-cream)
Bloedgroep A

Stamboom pawpeds :
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=11119 ... o&o=ajgrep

Website :
http://users.skynet.be/mysterys/

dit topic zou ook niet misstaan bij Dekkater gezocht ! :grin:
Kattengroetjes Joyce, Niels , Morgan, Tender, Lieve, Leoni en Hope
Afbeelding
www.catteryda-sju.info

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 17-02-2012 18:03

@Da Sju,

waarom neem je liever een oude lijn boven outcross?

(ik snap de oude lijn theorie hoor )


Ik ben zelf voor beide!
Alleen moeten we niet massaal outcross doen, want dat lijkt me ook niet gunstig!
groetjes Alma
Afbeelding

tjarda-hope
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 3279
Lid geworden op: 21-10-2011 12:34

Bericht door tjarda-hope » 17-02-2012 18:08

Jasper schreef: - Vele jaren nodig om weer consistente nakomelingen te krijgen.

maar eerlijk gezegd geloof ik dit niet ( even bij de birmaan gehouden) als je kijkt naar het point gen - als je dat eenmaal terug gefokt heb en je vervolgens alleen maar point katten gebruik - verlies je dat echt niet meer.
ga ik even op door en neem al voorbeeld de Sibeer/ neva
er zijn dus mensen die beweren dat er siberen zijn (dat zijn geen point katten) waar geen neva in zit en daar dus schoon van zijn :confused: nu is het zo dat die persoon een nest afgelopen jaar heeft gehad met 2 schone lijnen en daar zat dus na 16 generaties een ponit nevatje bij die stond dus wel raar op te kijken zelf uit de dna test gaf bij bijde ouders aan dat dat dus niet mogelijk was ( kan ook met een hele neva lijn ) maar is dus wel gebeurt
*Carpe diem quam minimum credula postero*
Afbeelding

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 17-02-2012 18:12

tjarda-hope schreef:
Jasper schreef: - Vele jaren nodig om weer consistente nakomelingen te krijgen.

maar eerlijk gezegd geloof ik dit niet ( even bij de birmaan gehouden) als je kijkt naar het point gen - als je dat eenmaal terug gefokt heb en je vervolgens alleen maar point katten gebruik - verlies je dat echt niet meer.
ga ik even op door en neem al voorbeeld de Sibeer/ neva
er zijn dus mensen die beweren dat er siberen zijn (dat zijn geen point katten) waar geen neva in zit en daar dus schoon van zijn :confused: nu is het zo dat die persoon een nest afgelopen jaar heeft gehad met 2 schone lijnen en daar zat dus na 16 generaties een ponit nevatje bij die stond dus wel raar op te kijken zelf uit de dna test gaf bij bijde ouders aan dat dat dus niet mogelijk was ( kan ook met een hele neva lijn ) maar is dus wel gebeurt
uhm dat is inderdaad erg vreemd! Want beide ouders moeten dan het point gen toch dragen.

maar ik doel ook twee point katten die kunnen geen kittens krijgen die niet point zijn.
groetjes Alma
Afbeelding

tjarda-hope
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 3279
Lid geworden op: 21-10-2011 12:34

Bericht door tjarda-hope » 17-02-2012 18:18

ja dat is ook raar en voor velen ook een vraagteken (ook voor de wetenschap ) maar het gebeurt wel ook ik hou er met Delia rekening mee dat er een gekleurt kitten uit komt ondanks dat ze niet drager is van dat gen als de vader ook niet drager is is het dus alsnog mogelijk bij dit ras dus :trance:

we zien het maar als toverballen is altijd weer een verrasing :grin:
*Carpe diem quam minimum credula postero*
Afbeelding

Cattery Da'Sju
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 574
Lid geworden op: 23-01-2012 09:13

Bericht door Cattery Da'Sju » 17-02-2012 19:45

@ Jasper (en de rest :grin: ) : Wij gaan ook liever voor de outcross.
Waarmee je een grotere diversiteit krijgt.
En af en toe een oudere lijn erin kruisen voor de goede eigenschappen vinden wij ideaal. Of ze moeten al in die lijn zitten.

Waar we het nu over hebben speelt heel erg bij Maine Coons.
Daar heb je 2 richtingen fokkers.
- foundation fokken. Die proberen zoveel mogelijk de Maine Coons die de foundation katten zijn van de Maine Coon in de lijnen te houden. Daar worden bepaalde percentages Top 3 Top 3 en Top 5 gehanteerd.
Voor hun is het percentage Klonen ook heel belangrijk. Dat moet rond de 35 % zitten. Klonen komen weer voort uit de foundation lijnen.
- Outcross fokkers. Deze brengen nieuwe lijnen Maine Coons in.
Hierbij speelt Top 2, en 5 geen rol, de klonen ook niet. Uitgangspunt hierbij is zo laag mogelijk inteeltpercentage en totaal inteeltpercentage.

Voor allebei is iets te zeggen. En allebei hebben ze voor en nadelen.

Meer hierover staat ook op Pawpeds bij de Maine Coons.
http://www.pawpeds.com/MCO/mchs/introduction.html

Maar als je goed zoekt. Dan kun je een combinatie maken die hoge foundationpercentages hebben. En ook aan de outcross uitgangspunten voldoen. Wij denken dat gevonden te hebben. Niet met Leoni. Maar misschien volgend jaar met Hope. Maar we gaan niets verklappen.....
Kattengroetjes Joyce, Niels , Morgan, Tender, Lieve, Leoni en Hope
Afbeelding
www.catteryda-sju.info

Gast

Bericht door Gast » 17-02-2012 20:59

Elly schreef:
Jasper schreef:@Elly, daar moet staan fok-onzuiver :wink:
Ja natuurlijk en dan moet het bij nadelen staan :wink:
Heb het even opgezocht in de SOK 2003-2, er staat indd "fokonzuiver" en deze staat onder Pro, de onderste onder Contra. Ben er vanuit gegaan dat Pro "voordelen zouden zijn en Contra "nadelen"?

Ik ga er vanuit dat ze hiermee bedoelen dat het een voordeel is dat de nakomelingen nog nog vele generaties fokonzuiver zijn voordat ze voldoen aan de rasstandaard, in verband met de nadelen.

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 17-02-2012 22:21

tjarda-hope schreef:
Jasper schreef: - Vele jaren nodig om weer consistente nakomelingen te krijgen.

maar eerlijk gezegd geloof ik dit niet ( even bij de birmaan gehouden) als je kijkt naar het point gen - als je dat eenmaal terug gefokt heb en je vervolgens alleen maar point katten gebruik - verlies je dat echt niet meer.
ga ik even op door en neem al voorbeeld de Sibeer/ neva
er zijn dus mensen die beweren dat er siberen zijn (dat zijn geen point katten) waar geen neva in zit en daar dus schoon van zijn :confused: nu is het zo dat die persoon een nest afgelopen jaar heeft gehad met 2 schone lijnen en daar zat dus na 16 generaties een ponit nevatje bij die stond dus wel raar op te kijken zelf uit de dna test gaf bij bijde ouders aan dat dat dus niet mogelijk was ( kan ook met een hele neva lijn ) maar is dus wel gebeurt
Het point-gen kan heel wat generaties meeliften zonder dat er point geboren worden en dan opeens verschijnt er een point-kitten maar als een dna-test aantoont dat beide ouders geen point-gen dragen kan er echt geen point geboren worden, misschien is er iets fout gegaan, zijn de dna-testen verwisselt ofzo :shifty:
Afbeelding

Plaats reactie