Pawpeds en inteelt %

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Gast

Bericht door Gast » 15-02-2012 00:10

Topic ontwikkeling pointkleur >>

Gast

Bericht door Gast » 15-02-2012 00:44

Er zitten een hoop oogjes en haakjes aan inteelt als ik kijk wat het met zich "kan" meebrengen: ernstige lichamelijke afwijkingen, een zwak afweersysteem, een gebrek aan energie, kleinere nesten, onvruchtbaarheid en zelfs een vroegtijdige dood.

Door inteelt ontstaat er een beperkte genenpoel met weinig variatie. Dat betekend dus dat alle nakomelingen de gewenste genen erven en het risico op 'miskleunen' nihil is. Deze gene bepalen alle eigenschappen zoals de pointkleur, lengte vacht, kleur ogen, witte sokjes ect. Maar hierdoor kunnen er ook grote problemen ontstaan. Niet alleen de gewenste eigenschappen worden doorgegeven, maar ook de schadelijke genen.

'Goede' genen kunnen verdwijnen in het fokproces, om ongewenste eigenschappen te voorkomen. Dit zorgt weer voor een zwakker afweersysteem. Naast een zwak afweersysteem, zorgt inteelt ook voor lichamelijke problemen. Inteelt kan er zelfs voor zorgen dat en ras uitsterft omdat de diversiteit in de genepoel te klein wordt.

Daarom ben ik er wat voorzichtig mee.

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 15-02-2012 09:06

Als je naar het begin van de birmaan kijkt zie je enorme inteelt, dat kun je nu heel makkelijk zien met de knoppen op pawpeds :goofy:
De meeste birmanen hebben 25-30% Fly de Kaabaa in hun genen, dat betekend dat de birmaan sowieso een kleine genenpool heeft. (Misschien verklaart dat waarom birmanen vaak kleine nesten hebben en dat er vaak FIP en sterfte voorkomt?)
Juist bij de birmaan zou je dan voorzichtig moeten zijn met inteelt, uitkruisen met andere rassen zou de gezondheid ten goede kunnen komen, maar ja daar zitten ook weer nadelen aan.
Afbeelding

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 15-02-2012 09:27

VRAAGJE:

Wat vinden jullie dan van het feit dat als je Baggio neemt met een inteelt percentage van 12.6 % op 10 generaties maar met een gezondheidsgeschiedenis waar je U tegen zegt en ook nog veel gewenste birmanen eigenschappen bezit ( dat laatste is natuurlijk ook persoonlijke smaak)en doorgeeft.
In combi met een poes met lage inteelt ( onder de 2% op 10 gen).

Wat doet dit in jullie ogen met inteelt? risico's? genenpoel? ect.
groetjes Alma
Afbeelding

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 15-02-2012 09:27

Elly schreef:Als je naar het begin van de birmaan kijkt zie je enorme inteelt, dat kun je nu heel makkelijk zien met de knoppen op pawpeds :goofy:
De meeste birmanen hebben 25-30% Fly de Kaabaa in hun genen, dat betekend dat de birmaan sowieso een kleine genenpool heeft. (Misschien verklaart dat waarom birmanen vaak kleine nesten hebben en dat er vaak FIP en sterfte voorkomt?)
Juist bij de birmaan zou je dan voorzichtig moeten zijn met inteelt, uitkruisen met andere rassen zou de gezondheid ten goede kunnen komen, maar ja daar zitten ook weer nadelen aan.
HELEMAAL mee-eens
...en op het gebied van uit-kruisen heb ik ook niet stil gezeten alleen heb ik dat niet zo op het forum besproken omdat ik nog geen zin had om aan de hoogste boom te worden gehangen. ( niet direct door jullie hoor :grin: - eigenlijk door mensen die er helemaal niet toe doen :angel: ) Maar eigenlijk interesseert me dat niks meer omdat ik er van overtuigd ben dat het goed is en zeker op gebied van gezondheid en uitgebreide genenpoel ect.
Ik zal als ik meer tijd heb er een topic over openen voor de geïnteresseerde. :lol:
groetjes Alma
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 15-02-2012 12:36

Marja schreef:Er zitten een hoop oogjes en haakjes aan inteelt als ik kijk wat het met zich "kan" meebrengen: ernstige lichamelijke afwijkingen, een zwak afweersysteem, een gebrek aan energie, kleinere nesten, onvruchtbaarheid en zelfs een vroegtijdige dood.

Door inteelt ontstaat er een beperkte genenpoel met weinig variatie. Dat betekend dus dat alle nakomelingen de gewenste genen erven en het risico op 'miskleunen' nihil is. Deze gene bepalen alle eigenschappen zoals de pointkleur, lengte vacht, kleur ogen, witte sokjes ect. Maar hierdoor kunnen er ook grote problemen ontstaan. Niet alleen de gewenste eigenschappen worden doorgegeven, maar ook de schadelijke genen.

'Goede' genen kunnen verdwijnen in het fokproces, om ongewenste eigenschappen te voorkomen. Dit zorgt weer voor een zwakker afweersysteem. Naast een zwak afweersysteem, zorgt inteelt ook voor lichamelijke problemen. Inteelt kan er zelfs voor zorgen dat en ras uitsterft omdat de diversiteit in de genepoel te klein wordt.

Daarom ben ik er wat voorzichtig mee.
Helemaal mee eens!

MAAR...

Wij kunnen alleen bekijken wat het inteelt percentage op dit moment is!
We kunnen niet zien wat het inteelt percentage voor effect heeft gehad op de genen...
Daarmee kan een kat met een heel erg laag inteelt meer belangrijke genen missen dan een kat met een hoger inteelt...

Om weer even bij Baggio te blijven (makkelijk voorbeeld) hij heeft een hoger inteelt percentage voor tegenwoordig, maar voor 12 jaar terug zat hij vrij laag in de inteelt voor die periode.
Zijn gezondheid bewijst eigenlijk wel dat hij niet de genen (bouwstenen) mist die belangrijk zijn voor zijn gezondheid.

Nu nemen we een willekeurige jonge Birmaan en we noemen hem voor het gemak Pietje.
Pietje heeft een laag inteelt percentage, maar als je 12 jaar terug gaat in zijn stamboom, dan zie je allemaal katten met veel hogere inteeltpercentages. Veel van die katten missen wel de belangrijke bouw stenen die nodig zijn voor een goede weerstand en gezondheid.
Door die katten met elkaar te kruizen nam het inteelt over de daarop volgende 12 jaar erg veel al, echter de missende bouwstenen zijn niet terug gekomen, want wat er eenmaal niet meer is, kan niet spontaan weer verschijnen.
Pietje heeft dus een laag inteelt, maar mist wel een paar belangrijke bouwstenen voor een goede weerstand.

Snap je?

Dat is wat ik bedoel met naar het bredere plaatje kijken... laag inteelt is HEEL erg belangrijk, we weten allemaal waarom. Laag inteelt garandeert echter niet dat een kat per definitie gezonder is dan een kat met een hoger inteelt percentages. Het gaat om genen die kunnen missen en als enkele generaties terug daar al foutjes in zitten, dan kun je dat niet zomaar weer herstellen door lage percentages aan te houden.

Kijk eens wat verder terug in de stambomen van katten, zoek eens uit wie de voorouders waren en bekijk hun inteelt percentages... het resultaat zal je misschien verrassen.

Gast

Bericht door Gast » 15-02-2012 12:40

Nog even een kleine toevoeging, daarom vind ik het ook niet erg als er experimentele lijnen in de stamboom van mijn katten zit, door uitkruizing is de kans dat missende bouwstenen zijn aangevuld een stuk groter!

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 15-02-2012 14:26

ik moet even veren steken hoor :lol:

rebekka ik vind dat je het heel goed verwoord hebt !!!

ik wil je nog wel een vraag stellen - waar ik het antwoord al op weet - maar ik denk dat iedereen die antwoorden moet weten. En dan natuurlijk eigen conclusie's trekken.

wil je die uitleg hier plaatsen over muteren van genen in combinatie met het lange tenen verhaal? :goofy:
Vond ik erg verhelderend.
groetjes Alma
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-02-2012 00:14

Jasper schreef:ik moet even veren steken hoor :lol:

rebekka ik vind dat je het heel goed verwoord hebt !!!

ik wil je nog wel een vraag stellen - waar ik het antwoord al op weet - maar ik denk dat iedereen die antwoorden moet weten. En dan natuurlijk eigen conclusie's trekken.

wil je die uitleg hier plaatsen over muteren van genen in combinatie met het lange tenen verhaal? :goofy:
Vond ik erg verhelderend.
Ik had het lange tenen verhaal al in het pointkleur topic gezet, maar het geld natuurlijk ook met betrekking op weerstand en gezondheid.

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 16-02-2012 00:17

Ik ben best benieuwd naar het lange tenen verhaal :grin:

Rebekka het klopt wat je schrijft over de katten met een lage inteelt die zijn voortgekomen uit katten met een hoge inteelt, je kunt geen varatie terugkrijgen die het ras gaande weg verloren is, we roeren steeds in hetzelfde potje :wink:
Afbeelding

Plaats reactie