Pawpeds en inteelt %

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 16-01-2011 21:01

Daphy schreef:
Jasper schreef:ik denk even hard op:

bloedgroep B als voorbeeld: dat kan makkelijk 10 generaties "meevaren" zonder dat je een B -poes/kater krijgt.
Zo zullen er ook wel eigenschappen zijn die de 10 generaties "overleven" en dan ineens de kop op steken terwijl we die liever niet gezien hadden.....
...van uit deze hoek lijkt het me inderdaad verstandig om ook naar het totaal inteeld percentage te gaan kijken...
Zo had ik het nog niet direct bekeken, maar het is zeker waar!

Ik ben absoluut van mening dat wat na de 10 generaties in de lijnen zit meetelt in de bouwstenen van jou kat, het is tenslotte de fundatie waarop je kat gebouwd is, hoewel je het misschien niet kunt zien, is het onder de oppervlakte wel aanwezig!
haha net in de auto bedacht :lol:

maar bij deze heb je me wel overtuigd van het belang van het totale inteeld percentage....
groetjes Alma
Afbeelding

Monique
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4930
Lid geworden op: 07-10-2010 21:40

Bericht door Monique » 16-01-2011 21:45

maar wat is dan het getal wat je nastreeft?
Afbeelding

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 16-01-2011 22:00

Monique schreef:maar wat is dan het getal wat je nastreeft?
Zo laag mogelijk!
Hoe lager, hoe breder de genen-poel wordt.

Streven is denk ik voor iedereen om een verbeterde versie van je poes te krijgen dus een lager totaal inteeld percentage als je poes nu is.
groetjes Alma
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 16-01-2011 22:18

Bij Maine Coons streven ze een maximaal totaal inteelt na van 15%, ik denk dat dat getal ook een mooi streven is voor de Birmaan.

Nu ben ik al blij als het totaal onder de 25% is, in ieder geval lager dan de voorgaande generaties!

Monique
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4930
Lid geworden op: 07-10-2010 21:40

Bericht door Monique » 23-03-2011 09:31

wat nou als je een geweldig mooi poesje ziet, maar het inteeltpercentage is 8% op 4 generaties, 10% op 10 en 33% in totaal??

Ik heb al lang een cattery op het oog en contact mee, super aardige vrouw. Ik ben iedere keer smoorverliefd op de kittens uit deze cattery en nu maakt ze weer de combinatie waaruit al eerder een prachtpoes kwam.
Maar dit nest zal dus een percentage hebben van 8%
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 23-03-2011 12:09

Een dergelijk hoog inteelt percentage in een nest is tegenwoordig al niet meer nodig. Het ligt er ook een beetje aan wat het inteelt van de ouders is en of het inteelt percentage afgenomen of juist toegenomen is met dit nest. Als het inteelt percentage dus drastisch toeneemt ben je , wat mij betreft, niet slim bezig als fokker.

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 23-03-2011 13:50

Daphy schreef:Een dergelijk hoog inteelt percentage in een nest is tegenwoordig al niet meer nodig. Het ligt er ook een beetje aan wat het inteelt van de ouders is en of het inteelt percentage afgenomen of juist toegenomen is met dit nest. Als het inteelt percentage dus drastisch toeneemt ben je , wat mij betreft, niet slim bezig als fokker.
mee eens!
groetjes Alma
Afbeelding

Monique
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4930
Lid geworden op: 07-10-2010 21:40

Bericht door Monique » 23-03-2011 14:22

geen idee waarom ze ervoor kiest want bij de ouders afzonderlijk valt het nog wel mee. Tis alleen de combi die het flink laat stijgen, maar volgens mij fokt zij al jaren met dit soort combinaties (is ook haar eigen kater die alleen bij haar poezen mag)
Afbeelding

Elly
Int. Kampioen
<font color=B40404><B>Int. Kampioen
Berichten: 1032
Lid geworden op: 09-06-2011 15:46

Bericht door Elly » 12-02-2012 22:55

Even vanuit een andere topic naar deze verplaatst:

Die McKenzie is ook een heel leuk van type, zijn inteelt percentage valt toch best mee, 0% op 4 generaties en 3,87% op 9 generaties. Ik ben het weleens erger tegen gekomen.
Wat vinden jullie hoog en wat is een laag percentage? Op hoeveel generaties bekijk je het perecentage?
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 12-02-2012 23:10

Zelf vind ik 3,87% op 9 gen wel heel hoog, maar in combinatie "van" gaat deze wel een heel stuk naar beneden. Zelf hanteer ik op 10 gen 2,5% en hel liefst nog minder. Op de totale indeelt van een kat mag deze niet boven de 25% uitkomen. Als ik een heel mooi en goed type zie die de minpunten van mijn poezels omhoog kan schroeven dan wil ik bij de 10 gen nog wel eens afwijken, mits deze niet te hoog is en de percentage van de kittens laag blijft.

Maar tot heden is het me nog steeds gelukt om een kater te vinden met een laag indeeltpercentage bij 10 gen.

Plaats reactie