Pawpeds stambomen

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Plaats reactie
Smaling
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-12-2013 10:00

Bericht door Smaling » 28-12-2013 18:57

Jasper schreef:
Smaling schreef:
Jasper schreef:Het zou fijn zijn als je de missende gegevens van Wizards zijn lijn deelt met Pawpeds...daarmee helpt je ook andere stambomen in de foundation. :2smile:
Hoe werken jullie met de informatie, zijn het stambomen op papier? dat is heel belangrijk ivm de juistheid. En ik zie helemaal geen registratie nummers, dat is bepalend over welke kat je spreekt, Een geboorte datum kan ook een nestgenoot zijn. Ik zie de waarde van Foundation niet zo precies. Sommige katten zul je nooit vinden. Er zijn soms hele verhalen aan een katten naam verbonden. Kennen jullie het boekje van Madam Poirier?
Daar staat de start van de birmanen fok in. In pawpeds is er veel onduidelijkheid over het begin. Katten die twee namen hebben etc. Persoonlijk vind ik de juistheid van de gegevens het belangrijkste.Bettie
De foundation is het genetisch materiaal waarmee je fokt. Genetisch materiaal of de genenpoel bepaald hoe gezond een ras is. Als de genenpoel erg klein is dan zullen foute recessieve genen elkaar eerder tegen komen in een kat en zich uiten ten nadele van een kat. Denk aan aangeboren weerstand ( dus niet de weerstand die een kat opbouwt gedurende zijn leven ) bijvoorbeeld.
De foundation van de birmaan is heel erg klein vergeleken vele andere rassen, daarom is het van belang dat we weten hoe die foundation nu eigenlijk is en hoe we die kunnen verbreden (bijv door outcross) om de birmaan gezond te houden.

even een voorbeeld van twee van mijn katten:
Liv ( britse langhaar) heeft een foundation van 149 opgespoorde katten en 151 katten die NOG niet gevonden zijn tot aan de foundation.
Jasper ( birmaan ) heeft een foundation van 36 katten en 9 katten nog niet gevonden tot aan de foundation.

Wat in boeken staat is al door eerdere stamboom speurders toegevoegd aan PP.

Super dat je zo meedenkt Bettie! :2smile:
Als je outcrass gaat doen zal het inteelt percentage wel dalen, maar weet je alles van de outcross kat? Ken je alle genetische "problemen/ fouten" van die lijn? naar mijn idee niet en kun je wel eens iets introduceren waar je na enige tijd misschien niet blij van wordt of bent.
Foundation is voor mij de kat waarmee het begon en waar je de ouders niet van kent. Verder hebben we ook een werldoorlog gehad voor die tijd was de ontwikkeling van de Birmaan al gestart. Denk je niet dat er een periode niet te vinden zal blijven? Leuk om zo eens wat van gedachte te wisselen.

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 29-12-2013 01:41

Outcross kan in zekere mate ook binnen het ras zelf, als je een Birmaan met een zeer kleine foundation hebt is het juist interessant om deze te kruizen met een Birmaan met een veel bredere foundation.
Daarom is juist de foundation zo interessant, je kunt aan de hand daarvan je keuzes maken, zo zijn er ook fokkers die de lijnen zo puur mogelijk willen hebben en juist geen enkele outcross met andere rassen in de lijnen willen zien. Wat je keuze ook is, de basis van het ras en je lijnen is daarbij zeker wel belangrijk.

Ook dat van de lijn die je besluit in te kruisen, Birmaan of ander ras. Ik zie ook een interesse in outcross ontstaan waarvan ik niet weet of het wel verstandig is. Mensen die geen stamboom kunnen lezen, lijnen niet kennen, niets snappen van inteelt en de ballen snappen van genetica wille opeens enthousiast mee gaan doen met outcross. Daar krijg ik dan wel weer de bibbers van. Want outcross kan heel nuttig zijn als het goed gedaan wordt, maar kennis is zeker heel erg belangrijk.

Ik zelf heb een F3 poesje, maar ook de huiskattenlijn achter die 3e generatie is bekend voor meedere generaties en de gezondheid van die generaties wordt goed in de gaten gehouden. maar misschien is dat meer iets voor het outcross topic.

http://birmanenpraatje.forum2go.nl/lijn ... t=outcross

of

http://birmanenpraatje.forum2go.nl/outc ... t=outcross

Wat betreft de gaten in de databse: Grappig genoeg zitten onze grootste gaten in de databases niet rond de 2e wereldoorlog, maar juist in de jaren 70 toen de wederopbouw van de Birmaan in volle gang was.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Smaling
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 18
Lid geworden op: 23-12-2013 10:00

Bericht door Smaling » 30-12-2013 10:45

Merinka schreef:
Smaling schreef:Merinka, hanteren jullie de originele stambomen? In het boek "the Birman Cat" van Vivian Smith staat ook erg veel info ook stambomen. Kan ook helpen.
Voor zover mogelijk, soms moet je mensen ook vertrouwen op de informatie die je krijgt, maar ik kan niet voor de andere spreken.
Katten die als onbekend in pp staan hebben vaak ook een dead end in wob.

Dat boek ken ik niet.
Wat WOB betreft, dat is informatie van erg veel stambomen op papier, dat verhoogd de betrouwbaarheid. Er wordt ook gewerkt met aanvullende info uit andere stamboeken. Veel van de info wordt gecheckt op betrouwbaarheid.
Met elkaar weten we een heleboel toch.

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 30-12-2013 10:53

Als ik voor Pawpeds spreek.

Wij hebben een sterke voorkeur voor informatie vanaf stambomen, dan voeren wij ook registratienummers/stamboeknummers etc allemaal netjes in. (overigens niet zichtbaar voor de normale PP bezoeker, alleen zichtbaar voor de database maintainers)

Echter beperken wij ons niet tot de stambomen, omdat je dan soms gewoon niet verder komt. Dit betekend dat mails van fokkers over hun nesten ook zonder stamboom papieren worden geaccepteerd, of mails van eigenaren die netjes de voorouders aangeven. Zolang de vader/moeder of opa's/oma's al in PP staan kunnen wij de link wel leggen.
Wij geven dan in de database (alleen leesbaar voor de maintainers) aan waar deze informatie vandaan komt.

Ook gebruiken wij informatie die vanaf fokkers websites komen, vanuit andere databases en vanuit showinschrijvingen en dergelijke.
Voor sommige echt oudere lijnen durven wij af en toe een aanname te nemen, omdat er zo extreem weinig over te vinden is.

Bij twijfel over de juistheid zullen wij het uiteraard niet verwerken in PP. Dan nog, meerdere mensen kunnen af en toe fouten maken, vandaar dat wij ook nu nog regelmatig dubbelingen door schrijffouten weer uit PP halen. Zodra ik eentje toevallig tegenkom pas ik dat direct aan.
Afbeelding

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 30-12-2013 20:40

Ik weet niet hoe jullie er over denken maar volgens mij mag deze kat ook als foundation aangemerkt worden:
http://pawpeds.com/db/?a=p&id=178410&g= ... o&o=ajgrep

Ze is al aangemerkt als XLH en is wit, gedekt door een SBI en dus is haar dochter een point drager.

edit: of eigenlijk moet dus haar dochter op foundation?
groetjes Alma
Afbeelding

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 31-12-2013 09:49

Omdat ze aangemerkt is als XLH zou ik het wel heel fijn vinden om te weten wat zij als ouders had, want het lijkt erop dat dan één van de ouders ook nog een SBI of misschien een PER zou kunnen zijn.

Maar in principe kan ze wel als foundation aangemerkt worden. Haar dochter niet, want dan zou je het stuk SBI 'negeren' wat de kater ingebracht heeft.
Afbeelding

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 31-12-2013 10:09

Wenny krijgt binnenkort de stamboom van Angel in handen als het goed is.
Ze heeft er al met de fokker over gesproken en gaat er binnenkort heen.
Maar eerst even 2 weken op vakantie naar de zon (ben helemaal niet jaloers) dus die stamboom zien we de eerste paar weken nog niet.
Ik zou idd voorlopig even een foundation melding maken en dan kan er later nog missende info aangevuld worden.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 31-12-2013 10:14

Ik zit vandaag/morgen helaas niet echt veel achter mijn pc thuis (dit is allemaal stiekum op mijn werk ;) ) dus zodra ik donderdag even achter mijn pc zit kan ik haar op foundation zetten.
Afbeelding

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 08-01-2014 23:20

Smaling schreef:
Antousch is mijn eerst kat gefokt door Nettie Bosch. Staat ze wel goed geschreven in de DB?
Omdat haar naam verkeerd geschreven stond heb ik dat zonet aangepast, het zal een typfoutje geweest zijn :2smile:
Afbeelding

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 08-01-2014 23:20

Jasper schreef:geboren: 15-08-2012
vader: coquet Dales Jasper
moeder: Daphara's Eclipse of the Heart
poes: Best Bouncers Silly Lilly SBI b
poes: Best Bouncers Lolly Popsy SBI n
kater: Best Bouncers Jiggly Puff SBI n

:blos: :grin:
oepsie.. ik liep mega achter door drukte :blos: maar ze staan er nu in :2smile:
Afbeelding

Plaats reactie