Pawpeds stambomen

Leden: Alles over Pawpeds. Stambomen kunnen hier ook ingezonden worden.
Plaats reactie
Chintei Birmanen
Kittenklasse
<font color=FF0080><B>Kittenklasse </>
Berichten: 109
Lid geworden op: 20-09-2013 14:24

Bericht door Chintei Birmanen » 15-11-2013 10:40

:Jeeey: Fanna staat erbij :Jeeey: Dank je wel Manon voor het snel registreren!

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 15-11-2013 11:49

Is elke outcross uit twee raskatten niet eigenlijk een nieuwe foundation kat met stamboom info uit twee rassen? zo'n kat wordt niet aangemerkt als foundation toch?


Ik zit even met Eu Ch Mazzel Hamizrach Hakarov zijn stamboom voor mijn neus ( helaas niet het orgineel - een foto - door de renovatie van ons huis zit die te ver weg ingepakt )
Van hem is ruim 30 % niet opgespoord tot aan de foundation maar dat kan ook niet omdat hij daar outcross combi's met Persische katten en volgens mij nog ergens een britse kat heeft zitten en nog een outcross poes genaamd Angel - ik weet dat zij uit twee katten komt die Minous en Simba heten maar ik weet niet hoe die er uit zien en/of ze iets van ras in zich hebben. Deze kat zou beter als foundation aan gemerkt kunnen worden denk ik... of zie ik dat verkeerd?
groetjes Alma
Afbeelding

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 15-11-2013 12:06

Jasper schreef:Is elke outcross uit twee raskatten niet eigenlijk een nieuwe foundation kat met stamboom info uit twee rassen? zo'n kat wordt niet aangemerkt als foundation toch?


Ik zit even met Eu Ch Mazzel Hamizrach Hakarov zijn stamboom voor mijn neus ( helaas niet het orgineel - een foto - door de renovatie van ons huis zit die te ver weg ingepakt )
Van hem is ruim 30 % niet opgespoord tot aan de foundation maar dat kan ook niet omdat hij daar outcross combi's met Persische katten en volgens mij nog ergens een britse kat heeft zitten en nog een outcross poes genaamd Angel - ik weet dat zij uit twee katten komt die Minous en Simba heten maar ik weet niet hoe die er uit zien en/of ze iets van ras in zich hebben. Deze kat zou beter als foundation aan gemerkt kunnen worden denk ik... of zie ik dat verkeerd?
Ik weet niet helemaal of ik jouw verhaal goed begrijp, dus even zo een toelichting:
Stel er wordt een combi van een Birmaan x Pers gedaan of een Birmaan x huiskat, dan is inprincipe de Pers of de Huiskat een foundation kat geworden voor die lijnen. Dus niet hun nakomeling, maar de kat die erin gemengd is.
Dan kan de Pers of de huiskat nog wel een 'lijn' achter zich hebben, maar dat deel doet er dan niet meer zoveel toe voor de foundation.

In het geval van die Angel ( http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=85393 ... o&o=ajgrep )
Afhankelijk van 'hoe' ze een XLH was, kan ze zelf foundation worden of zou het één van haar ouders moeten zijn. Bijvoorbeeld als ze al een langhaar was en daarom als XLH is gekenmerkt kan zij de foundation zijn. Stel ze komt uit een combi van SBI met andere kat, dan is dit andere kat de foundation.

En ik zie trouwens een paar namen die ik als foundation kan benoemen, zoals:
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=85392 ... o&o=ajgrep
Silvia een Pers die met een Birmaan gekruist is.
(wel vreemd trouwens dat er niet een XLH stap tussen zit...)

Dan is er Canoea v. 't Zamenhof met als nakomeling Roeth Hamizrach Hakarov (XLH), dus Canoea de pers kan ik als foundation benoemen
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=31547 ... o&o=ajgrep

Ik zal vanavond die laatsten wel even aanpassen :wink:
Afbeelding

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 15-11-2013 14:09

We kunnen natuurlijk dit topic ook een beetje gebruiken om elkaar te helpen achtergrond info te zoeken van bepaalde katten.
Ik heb er ook best wel een speurneus voor.

Heb van mijn toekomstige kater de foundation ook van 70% naar nu ruim 88% compleet gekregen en daarbij de generatie info van minstens 15 katten uitgeplozen en nog veel meer katten nagekeken of ik ze vinden kon.

Dus als je een voorouder hebt waar je geen info van hebt, post dan vooral de naam hier en dan kunnen we kijken of we wat van die voorouder kunnen vinden.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Jasper
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 4812
Lid geworden op: 06-10-2010 20:16

Bericht door Jasper » 15-11-2013 14:43

Cyliyana schreef:
Jasper schreef:Is elke outcross uit twee raskatten niet eigenlijk een nieuwe foundation kat met stamboom info uit twee rassen? zo'n kat wordt niet aangemerkt als foundation toch?


Ik zit even met Eu Ch Mazzel Hamizrach Hakarov zijn stamboom voor mijn neus ( helaas niet het orgineel - een foto - door de renovatie van ons huis zit die te ver weg ingepakt )
Van hem is ruim 30 % niet opgespoord tot aan de foundation maar dat kan ook niet omdat hij daar outcross combi's met Persische katten en volgens mij nog ergens een britse kat heeft zitten en nog een outcross poes genaamd Angel - ik weet dat zij uit twee katten komt die Minous en Simba heten maar ik weet niet hoe die er uit zien en/of ze iets van ras in zich hebben. Deze kat zou beter als foundation aan gemerkt kunnen worden denk ik... of zie ik dat verkeerd?
Ik weet niet helemaal of ik jouw verhaal goed begrijp, dus even zo een toelichting:
Stel er wordt een combi van een Birmaan x Pers gedaan of een Birmaan x huiskat, dan is inprincipe de Pers of de Huiskat een foundation kat geworden voor die lijnen. Dus niet hun nakomeling, maar de kat die erin gemengd is.
Dat bedoel ik ook :) alleen staat er in pawpeds niet aangegeven dat die pers of huiskat een foundation kat is waardoor het percentage van de foundation anders is als dat eigenlijk zou moeten...of zie ik dat verkeerd?

Dan kan de Pers of de huiskat nog wel een 'lijn' achter zich hebben, maar dat deel doet er dan niet meer zoveel toe voor de foundation.
Die lijn er achter is misschien niet meer belangrijk voor de getallen maar persoonlijk vind ik het wel fijn om die katten ook te "kennen" dan kun je daar wel een gezondheids check (proberen) te doen.
In het geval van die Angel ( http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=85393 ... o&o=ajgrep )
Afhankelijk van 'hoe' ze een XLH was, kan ze zelf foundation worden of zou het één van haar ouders moeten zijn. Bijvoorbeeld als ze al een langhaar was en daarom als XLH is gekenmerkt kan zij de foundation zijn. Stel ze komt uit een combi van SBI met andere kat, dan is dit andere kat de foundation.
Ik heb dat wel ooit aan de fokker gevraagd maar die wist dat ook niet meer - te lang geleden i guess

En ik zie trouwens een paar namen die ik als foundation kan benoemen, zoals:
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=85392 ... o&o=ajgrep
Silvia een Pers die met een Birmaan gekruist is.
(wel vreemd trouwens dat er niet een XLH stap tussen zit...)
Op de stamboom staat die xlh stap er wel tussen
Dan is er Canoea v. 't Zamenhof met als nakomeling Roeth Hamizrach Hakarov (XLH), dus Canoea de pers kan ik als foundation benoemen
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=31547 ... o&o=ajgrep

Ik zal vanavond die laatsten wel even aanpassen :wink:
Dat is fijn!


Ik wil wel mee zoeken naar namen - verveel me dood op dit moment haha!
groetjes Alma
Afbeelding

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 15-11-2013 17:21

Jasper schreef:
Cyliyana schreef:
Jasper schreef:Is elke outcross uit twee raskatten niet eigenlijk een nieuwe foundation kat met stamboom info uit twee rassen? zo'n kat wordt niet aangemerkt als foundation toch?


Ik zit even met Eu Ch Mazzel Hamizrach Hakarov zijn stamboom voor mijn neus ( helaas niet het orgineel - een foto - door de renovatie van ons huis zit die te ver weg ingepakt )
Van hem is ruim 30 % niet opgespoord tot aan de foundation maar dat kan ook niet omdat hij daar outcross combi's met Persische katten en volgens mij nog ergens een britse kat heeft zitten en nog een outcross poes genaamd Angel - ik weet dat zij uit twee katten komt die Minous en Simba heten maar ik weet niet hoe die er uit zien en/of ze iets van ras in zich hebben. Deze kat zou beter als foundation aan gemerkt kunnen worden denk ik... of zie ik dat verkeerd?
Ik weet niet helemaal of ik jouw verhaal goed begrijp, dus even zo een toelichting:
Stel er wordt een combi van een Birmaan x Pers gedaan of een Birmaan x huiskat, dan is inprincipe de Pers of de Huiskat een foundation kat geworden voor die lijnen. Dus niet hun nakomeling, maar de kat die erin gemengd is.
Dat bedoel ik ook :) alleen staat er in pawpeds niet aangegeven dat die pers of huiskat een foundation kat is waardoor het percentage van de foundation anders is als dat eigenlijk zou moeten...of zie ik dat verkeerd?
klopt, zo werkt dat idd

Dan kan de Pers of de huiskat nog wel een 'lijn' achter zich hebben, maar dat deel doet er dan niet meer zoveel toe voor de foundation.
Die lijn er achter is misschien niet meer belangrijk voor de getallen maar persoonlijk vind ik het wel fijn om die katten ook te "kennen" dan kun je daar wel een gezondheids check (proberen) te doen.
De lijn erachter kan inderdaad ook wel in pawpeds staan, ik bedoel eigenlijk ook dat het dus niet perse hoeft te eindigen op onbekend. Stel van de ingefokte pers staan nog vier generaties voorouders, dan kan ik alsnog ervoor zorgen dat de ingefokte pers als foundation kat herkend wordt

In het geval van die Angel ( http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=85393 ... o&o=ajgrep )
Afhankelijk van 'hoe' ze een XLH was, kan ze zelf foundation worden of zou het één van haar ouders moeten zijn. Bijvoorbeeld als ze al een langhaar was en daarom als XLH is gekenmerkt kan zij de foundation zijn. Stel ze komt uit een combi van SBI met andere kat, dan is dit andere kat de foundation.
Ik heb dat wel ooit aan de fokker gevraagd maar die wist dat ook niet meer - te lang geleden i guess
Als het echt niet meer bekend is zou ik haar eventueel wel kunnen kenmerken als foundation, maar voor zo'n hoog percentage wil ik dat wel eerst overleggen

En ik zie trouwens een paar namen die ik als foundation kan benoemen, zoals:
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=85392 ... o&o=ajgrep
Silvia een Pers die met een Birmaan gekruist is.
(wel vreemd trouwens dat er niet een XLH stap tussen zit...)
Op de stamboom staat die xlh stap er wel tussen
Dan is er Canoea v. 't Zamenhof met als nakomeling Roeth Hamizrach Hakarov (XLH), dus Canoea de pers kan ik als foundation benoemen
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=31547 ... o&o=ajgrep

Ik zal vanavond die laatsten wel even aanpassen :wink:
Dat is fijn!


Ik wil wel mee zoeken naar namen - verveel me dood op dit moment haha!
Ik heb het even zo gedaan :wink:
Ondertussen zorgen de katten die ik foundation heb toegewezen er al voor dat Mazzel zijn foundation naar 78,8% compleet is gegaan
Afbeelding

tjarda-hope
Wereld Kampioen
<font color=DAA520><B>Wereld Kampioen</>
Berichten: 3279
Lid geworden op: 21-10-2011 12:34

Bericht door tjarda-hope » 15-11-2013 19:15

Cyliyana schreef:
tjarda-hope schreef:kan er ook een datum van overlijden bij? misschien een rare vraag :blos:
Eigenlijk helemaal geen rare vraag, indien bekend kan dat inderdaad toegevoegd worden. Het staat er wel weinig in, maar het kán wel :wink:
Wil je dan bij My Diary Colt Walker zijn datum er bij zetten (15 september 2013) :sad-shifty:
*Carpe diem quam minimum credula postero*
Afbeelding

Cyliyana
Jeugd klasse
<font color=415095><B>Jeugd klasse </>
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-05-2013 09:34

Bericht door Cyliyana » 15-11-2013 20:58

Daphara schreef:Volgens mij heb ik nog een foundation kat gevonden die er niet als dusdanig instaat. Het gaat om:

Julia v. Rococo Schloss
http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=40935 ... o&o=ajgrep

Zij is de voorouder van alle redpoint Birmanen, maar niemand weet wie haar ouders zijn.
Bron: http://www.birmanbreed.net/basic-colors ... point.html
Haha, geinig, over die poes zit ik al sinds vanmorgen vroeg na te denken of ik haar echt als foundation zal aanmerken. Vanwege dus dezelfde pagina, die had ik hier ook gedeeld.
Afbeelding

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 15-11-2013 21:34

Ook op een Franse site wordt hetzelfde beweerd, namelijk dat ze de voorouder is van alle red, maar niemand weet wie de ouders zijn.
Als je die link ook moet hebben dan kan ik dat wel regelen, maar Engels leek me wat makkelijker.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Daphara
Kampioen
<font color=380B61><B>Kampioen</>
Berichten: 512
Lid geworden op: 30-08-2012 18:02

Bericht door Daphara » 15-11-2013 21:36

Ow trouwens, Ik ken iemand die al 40 jaar Birmanen fokt.
Ze heeft een archiefkast vol met oude stambomen, dat kan wel eens heel erg interessant zijn! Maar ik heb geen moed om er alleen door te spitten.
Afbeelding

Groetjes van Rebekka en Cats van Cattery Daphara!

Plaats reactie